czwartek, 20 sierpnia 2015

Waldemar Ciszak, Michał Larek "Martwe ciała" - recenzja

W kwietniu 2015 roku udałem się na cmentarz na poznańskim Miłostowie, by odnaleźć groby trzech rodzimych seryjnych morderców, którzy są tam pochowani (m.in. Tadeusza Kwaśniaka). Poszukiwania okazały się całkiem owocne, ale nie ukrywam, że chodziło mi głównie o odszukanie anonimowego grobu Edmunda Kolanowskiego, seryjnego mordercy i nekrofila oskarżonego o trzy morderstwa kobiet, w tym 11-letniej dziewczynki Aliny K. oraz pięć przypadków zbezczeszczenia wykopanych z grobów/ wykradzionych z grobowców zwłok kobiet. W marcu 2015 roku przeczytałem w "Głosie Wielkopolskim", że grób Kolanowskiego może zniknąć z cmentarza na Miłostowie, gdyż jest od dawna nieopłacony, więc trzeba było się śpieszyć i go odszukać.

Jakiś czas temu dowiedziałem się też o książce "Martwe ciała" napisanej wspólnie przez adwokata Waldemara Ciszaka i redaktora Michała Larka i traktującej o Edmundzie Kolanowskim i jego morderstwach, a także o kulisach dochodzenia prowadzonego w jego sprawie. Postanowiłem ją czym prędzej zakupić, gdyż Edmund Kolanowski jest definitywnie jednym z najbardziej fascynujących rodzimych seryjnych morderców - fetyszysta i nekrofil, który wycinał ze zwłok zamordowanych, a także wykopanych kobiet narządy rodne i sutki, zabierał owe płaty skóry ze sobą, po czym przystrajał w nie kukły przy których się onanizował. Mieliśmy w annałach rodzimej kryminalistyki ciekawe przypadki seryjnych morderców i dewiantów (vide Karl Denke, Bogdan Arnold czy Paweł Tuchlin), ale przypadek Kolanowskiego jest zaiste specyficzny. Przykładowo Kolanowski po obejrzeniu w poznańskim kinie Apollo horroru Marka Piestraka "Wilczyca" (1983, swoją drogą chyba mój ulubiony rodzimy horror!) jest sceną otwierania grobu tak silnie pobudzony, że po seansie jedzie na cmentarz Miłostowo, by wykopać zwłoki kobiety ze świeżego grobu i je okaleczyć poprzez wycięcie płata skóry z okolic intymnych! "Martwe ciała" Ciszaka i Larka w sposób szczegółowy omawiają poczynania Edmunda Kolanowskiego nie szczędząc makabrycznych szczegółów. W książce mamy doskonale zaaranżowane wywiady z oficerem śledczym Jerzym Jakubowskim, ale także z adwokatem, patologiem, dziennikarzem, czyli ogólnie rzecz biorąc uczestnikami postępowania przygotowawczego i procesu "Zimnego chirurga" z Poznania. Sporo cytatów z protokołów milicyjnych i sądowych, opis wizji lokalnej z udziałem Kolanowskiego, a nawet fragment listu mordercy do sędziwej matki. Książkę czyta się szybko i z zapartym tchem - pochłonąłem ją w nieco ponad trzy godziny. Co ciekawe, w momencie gdy ją odbierałem z warszawskiego Empiku zagaił mnie o nią młody sprzedawca wypytując czego dotyczy. Odpowiedziałem mu, że jest to reportaż o seryjnym mordercy-nekrofilu z Poznania. Chłopak odpowiedział mi, że chętnie sam po nią sięgnie, gdyż lubi czytać książki o psychopatach i seryjnych mordercach (czytał m.in. "Mądrość psychopatów" Duttona, którą tą książkę recenzowałem już tutaj). Wracając jednak do "Martwych ciał": Edmunda cechował ogromny popęd seksualny, który starał się rozładować poprzez akty nekrofilii, morderstwa kobiet (zwłok pierwszej ofiary, 19-letniej Kazimiery G., którą Kolanowski zabił w 1970 roku nigdy nie odnaleziono), gwałty, obmacywania i dziwaczny fetyszyzm. Przypadek Kolanowskiego rzekomo opisywany w różnych (nawet zagranicznych) podręcznikach psychiatrii budzi we mnie skojarzenia z tajemniczym morderstwem studentki Katarzyny Z., której wyciętą skórę i części zwłok wyłowiono z Wisły w Krakowie w styczniu 1999 roku. Sprawca jej morderstwa również mógł być fetyszystą i nekrofilem, ale do tej pory go nie schwytano.

http://dtbbth.blogspot.com/2015/01/zagadka-morderstwa-katarzyny-z.html

"Wyciętymi narządami kobiecymi ze zwłok bawiłem się w ten sposób, że miałem taką z gąbki lalkę i przyszywałem do niej te wycięte narządy. Po przyszyciu bawiłem się z tą lalką jak z kobietą." - Edmund Kolanowski (cytat z książki).

Dokument o Edmundzie Kolanowskim "Hiena" obejrzycie tutaj:

http://video.anyfiles.pl/Archiwum+zbrodni-Hiena.avi/Ludzie/video/131525

Wywiad z autorami książki: http://zbrodniawbibliotece.pl/pogawedki/3806,naznaczonyzbrodniczanamietnoscia-wywiadzautoramimartwychcial/

1 komentarz: